Projektet Utvecklingsnav för platsoberoende gymnasieskola drivs av Region Västerbotten och medfinansieras av Europeiska unionen genom Svenska ESF-rådet inom Europeiska socialfonden Plus 2021–2027 (ESF+). Projektet är lokaliserat till region Övre Norrland.



Projektet syftar till att skapa likvärdiga förutsättningar för gymnasieutbildning för ungdomar i Västerbottens inland. Genom att utveckla platsoberoende undervisning vill vi öka tillgängligheten till utbildning nära elevernas hemorter – oavsett bostadsort.
Mål
Att fler ungdomar ska kunna:
- Välja gymnasieutbildning på hemorten
- Få tillgång till både akademiska och yrkesinriktade program
- Förberedas för vidare studier och arbetsliv utan att behöva flytta
Fokusområden
Projektet adresserar utmaningar inom kompetensförsörjning och utbildning i glesbygd genom tre huvudsakliga insatsområden:
1. Organisationsutveckling och platsoberoende lärande
- Identifiera hinder och ta fram handlingsplaner
- Skapa flexibla skolorganisationer för fjärrundervisning
2. Undervisningsmetoder och digital teknik
- Kompetenshöjande insatser för lärare
- Test och utvärdering av ny digital teknik
3. Tillgång till akademiska och yrkesprogram
- Utreda tidigare erfarenheter från Luspengymnasiet
- Samverka med näringslivet för att möjliggöra yrkesutbildning på hemmaplan
Bakgrund och utmaningar
I inlandskommuner som Vilhelmina och Storuman är tillgången till gymnasieutbildning begränsad. Några av de största utmaningarna är:
- Demografi: Små och utspridda elevgrupper
- Lagar och styrning: Regelverk som inte är anpassade för glesbygd
- Avstånd: Långa resor och bristande kollektivtrafik
- Könsskillnader: Fler kvinnor än män studerar vidare
- Urban norm: Glesbygden osynliggörs i samhällsdebatten
- Socioekonomiska skillnader: Påverkar ungas valmöjligheter
Dessa faktorer bidrar till en ”flyttkultur” bland ungdomar, vilket påverkar både kompetensförsörjning och befolkningsutveckling negativt.
Projektorganisation
Projektägare: Region Västerbotten
Projektledare: Tomas Nybrand, Region Västerbotten
Samverkansparter
- Södra Lapplands gymnasieförbund (SLG)
Ansvarar för gymnasieskolan i Vilhelmina och Storuman. Har initierat projektet utifrån en förstudie. - Umeå universitet (Pedagogiska institutionen)
Bidrar med forskning och utveckling inom fjärrundervisning. - Glesbygdsmedicinskt centrum (GMC)
Samarbetar kring digitalisering och kompetensförsörjning. - Region Västerbotten (Mediacenter)
Tillhandahåller teknisk kompetens för fjärrundervisning.